Már összegyűjtöttél vagy kétezer követőt ? Lassan mindennapossá válik a posztolás, a fotózás, az új, kreatív videók kiagyalása ? Akkor már végérvényesen megfertőződtél.
De még álmodsz vagy már átléptél a valóságba ?
Csillogóan elegáns környezet, jól kitalált ruhák, finoman meggyőző smink, pálmafák, tengerpart elegáns autók, drága tartozékok – ezek azok a látványos részletek, amik a mai fiatalok jelentős részét vonzzák az influencer-lét felé. Letisztult, szép környezet, könnyed, nagyvilági élet, fotózások ( súting...), bőkezű szponzorok és hét-számjegyű bevétel : van, aki ellen tud állni ennek?
Azután nekilátsz megvalósítani az álmodat, de egy idő után kiderül : lehet, hogy ügyesen szereztél egy csomó követőt, de egy bizonyos nagyság után két választásod van : stabilizálni próbálsz, mert a munka mellett nem tudsz többet teljesíteni, hiába adod fel többé-kevésbé a magánéletedet, vagy...
Stabilizálni ? Nem akarlak elkeseríteni, de ez nem fog menni – ez többnyire a folyamatos süllyedés és eltűnés technikája – kivéve ha valami olyan munkád van, ami kapcsolódik a közösségi megjelenéshez : szépség-szalon, körömstúdió, fitnesz-terem, stb. Persze, senkinek sincsenek ellenére a "barter" alapú együttműködések, de ha már elértél egy ilyen szintet, többet is kihozhatsz a munkádból. A következő lépés ? Kilépsz és megpróbálsz valódi influencerként ebből élni. Bizony, ezt már a valóság...
Tehát tovább a valóságba ? Még nehezebb, mint a kezdi lépések voltak...
Valószínűleg eddig is vettél már részt cégek meghívására sminkelésen, ruha-bemutatón, vagy más kampányban, de nem pénzt kaptál, hanem mindenféle apróságot : krémeket, rúzst, ruhát – de ez még az álom kategória, ebből nem lehet megélni.
Mert mi kell ahhoz, hogy ebből élj ? Folyamatos posztolás, folyamatosan kreatív ötletek ( a követők nem díjazzák, ha kiégsz, vagy éppen fáradt vagy...) koncentrálni egy de legfeljebb két médiára. ( ugyan azt a fotót, videót, stb. feltenni másik közösségi felületekre szánalmas, ráadásul technikailag többnyire kalandos), plusz a legfontosabb, hogy fizetőképes megbízót, magbízókat kell szerezned, mert a pénz azért kell...
A valóság
Ha át akarsz lépni az álomból a valóságba, néhány dolgot azért át kell gondolnod. Először is üzletemberré-üzletasszonnyá kell válnod. Ez nem azt jelenti, hogy aktatáskát veszel és elfoglalt arcot mutatsz : ez egy látásmód váltás, eddig ugyanis lelkesen, de közvetlen cél nélkül posztoltál mindenféle, Neked tetsző dologról. Erről nem kell leszokni, de mostantól olyan formában kell megjelenned, ami azt mutatja a leendő megbízódnak, hogy a saját témádhoz értesz, kiismered magad benne, kreatív vagy benne – és a követőid is pont ezért követnek.
A megbízónak ugyanis a Te személyed a kreatív kapocs a követőidhez, rajtad keresztül jut el a megbízó termékének vagy szolgáltatásának üzenete a jövendő vásárlókhoz.
Azért van egy jó hírem is : már 2 – 3 ezer követővel is érdekes lehetsz akár komolyabb vállalatok kampányában is. Miért ? Gondolkodj a vállalati marketinges fejével : négyféle lehetőségből választhat : nano-, mikro-, makro- és mega-influencerek közt.
Nano voltál eddig – kb 2 K követő alatt számít nano-influencernek valaki, itt kaphatsz meghívást szépség-szalonokba, divatbemutatókra és hasonlókra.
A mikro-influencerek ( 2 K – 100 K) munkájára a vállalatok akkor támaszkodnak, ha feszes a marketing-költségvetésük, és direkt eredményeket akarnak látni – jó hír, hogy egyébként ez az egyik leggyakoribb állapot, vagyis jó esélyeid vannak. A választás többnyire a mikro-infuenszerekre esik, mert sokkal megfizethetőbbek mint a nagyok, és követőik ( még ha számuk alacsony is ) elhivatottabbak egy-egy téma vagy termék-csoport iránt, mint a makro vagy mega-influencereké.
A makro ( 100 K és 1 000 K közt ) és mega-influencerek egy egészen más szint – őket akkor keresik meg a vállalatok, ha a lehető legszélesebb kőrben akarnak megjelenni, és pénz is van rá elég.
Miért Téged válasszon egy vállalat ?
A nano és mikro influencerek kiválasztása egészen másként megy, mint a nagymenőké ( makro és mega ). A nagyok közül a vállalat marketingesei kiválasztanak egyet-egyet, felveszik a kapcsolatot az ügynökségükkel – és egyezkednek a pénzről.
A nano és mikro szinten olyan nagy a mozgás ( egyes influencerek különböző okok miatt eltűnnek, mások gyors emelkedéssel előkerülnek ) hogy egyszerre többet, akár 50 – 100 influencert is megkeresnek egy-egy kampányhoz, és szerződni próbálnak velük.
Ez az a pont, ahol nagyon fontos, hogy Te legyél az, akit megkeresnek és Te legyél az, akivel szerződnek és Te legyél az, akivel a kampány után is együtt akarnak majd dolgozni.
Hogyan segítheted ezt elő ? Első lépésként például azzal, hogy „hagyod” magad megtalálni. Sajátos hazai helyzet, hogy az influencerek nagy előszeretettel titkolják pl az email címüket. Többeket megkérdeztem, a válasz az volt, hogy ha kiírják mindenhová, akkor rengeteg spam-et kapnak. Hát nem tudom, de spameket törölgetni könnyű, de ha nem talál meg a vállalati marketinges, akkor nem lesz bevétel sem... Erre a válasz a volt, hogy „küldhet üzenetet a csatornámon keresztül”. Rossz hírem van : nem küld.
A vállalati marketinges ugyanis nem keresgél és nem küld üzenetet a közösségi felületen, mert egyszerűen nincs rá ideje. Adott esetben akár száz vagy még több megkeresést is el kell végeznie : összeszedi azokat az influencereket, akik a kampány témájában vagy annak határán mozognak, kimásolja az email címüket ( ha elsőre nem találja, akkor lép tovább és keres olyan influencert akinek van címe...) és egy csomagban kiküldi nekik az ajánlatot. Hazai viszonyok közt legalább 40% nem is válaszol, vagy csak hetek múlva, további 40% bugyuta választ ad, vagy egy levélváltás után nem jelentkezik többet, a maradék válaszadók közül válogatják ki, hogy ki lesz az az 5 – 10 influencer, akik részt vesznek a kampányban. Következő alkalommal jó eséllyel már csak a meglévő címek közül válogatnak.
Ugye, innen világos, hogy egy lazán odalökött egysoros válasz mire lesz elég...
Tipikus hibák
A hazai nano és mikro influencerek egyik jellemző hibája az, hogy egyszerre túl sok mindennel akarnak foglalkozni. Nézd meg a felületüket : divat, egészség, autók, utazás, sport, fitnesz – szép, de egyszerre ? Az ilyen nem kelti fel egyetlen marketinges érdeklődését sem.
Elérhetőség : az influencerek többségének email címe egyáltalán nincs feltüntetve, illetve olyanokkal is találkoztam, akiknek nem másolható az email címe. Nyilván nincs szükségük pénzes megbízókra.
Válaszidő : egy megkeresésre szinte azonnal válaszolni kell, nincs idő napokig, pláne hetekig gondolkodni. A kampányok előkészítése ezen a szinten előre tervezett folyamat, ahol az idő komoly szerepet játszik. És a válasz minősége, megjelenése sem mindegy A megszólítás és aláírás nélküli, valamint az „érdekel, küldjél valamit” - hez hasonló szövegekre nem fogsz választ kapni.
Bemutatkozás : a hazai terepen alig találni olyan influencert, akinek van saját honlapja. A közösségi felületekre feltöltött posztok a követőknek szólnak, hogyan akarod bemutatni saját magad a leendő megbízóknak ? Belőlük akarsz megélni... A bemutatkozás, a folyamatos és közvetlen elérhetőség, és akár a saját kereskedelmi tevékenység egyetlen jó felülete egy saját honlap.
„Mondta valaki, hogy egyszerű lesz ?”
(rsi)